Kolor prawdę Ci powie

sierpień 6, 2014

Popełnione dla portalu branżowego HR Polska:

 
Kolor ma w sobie ogromną moc, choć nie wszyscy ją doceniają. Bo
przecież ładnemu we wszystkim ładnie, bo wygląd nie jest najważniejszy, bo
„nie szata”. Tak, ale „Jak cię widzą, tak cię piszą”, a efekt
pierwszego wrażenia – niemal nieodwracalny. Niemal, bo czasem dostajemy drugą
szansę, choć w kontekście pracy dzieje się to bardzo rzadko, żeby nie
powiedzieć nigdy. Dlatego właśnie warto zdać sobie sprawę ze znaczenia
poszczególnych elementów wizerunku, by świadomie zadbać o ich jakość. Dziś o
kolorach.
 
Kolor prawdę Ci powie
Kolor jest pierwszą rzeczą
jaką rejestruje nasz mózg w kontakcie z drugim człowiekiem. Działa on w
magiczny sposób. Mówi za nas. Nie bez powodu większość polityków, tych bardziej
świadomych, widywana jest w błękitnej koszuli, szarym garniturze i czerwonym
krawacie. Oni wiedzą…
Kolory wywołują uczucia i
emocje. Odzwierciedlają stanowisko i status. Ułatwiają skupienie uwagi lub
powodują jej rozproszenie. Śmiało można więc
stwierdzić, że umiejętność kolorystycznego komponowania stroju służbowego to
jeden z kluczy do biznesowego sukcesu. Stąd też istotne staje się osiągnięcie w
tej dziedzinie najwyższego stopnia zaawansowania.
Na dobór kolorów w
wizerunku należy spojrzeć z dwóch perspektyw. Po pierwsze, ze względu na
psychologię kolorów, czyli wiedzę o tym, jak barwy działają na naszą
podświadomość oraz jaki mają wpływ na to, jak postrzegamy innych. A po drugie, kolory
powinny harmonizować z naszą urodą.
 
Profesjonalny
niebieski, sympatyczny brąz 
Psychologia koloru
Kolory od najdawniejszych czasów miały określone znaczenie w komunikacji
społecznej, symbolizowały emocje i miały na nie wpływ. Na podstawie preferowanych
w ubiorze barw można nie tylko rozpoznawać ludzkie typy czy nastroje, ale
przede wszystkim – kolorów można użyć jako narzędzia oddziałującego na
innych. Kolor może zdecydować o zwiększeniu prestiżu i dystansu, ale może też
złagodzić zbyt surowy wygląd osoby.
Wiedza z psychologii kolorów jest bardzo
rozległa (i dlatego stanie się tematem osobnego cyklu moich wypowiedzi o poszczególnych
barwach), chciałabym jednak wspomnieć dziś o najważniejszych jej aspektach. Jak
na przykład to, że czarny i biały, a szczególnie ich silnie kontrastujące ze
sobą zestawy, budują dystans. Zupełnie odwrotnie postrzegamy osoby prezentujące
się w brązach i beżach –  wydają się nam
cieple i sympatyczne. Niebieskości i szarości oraz ich pochodne to synonim
profesjonalizmu. Czerwony natomiast jest kolorem, wobec którego nie jesteśmy w
stanie przyjść obojętnie, zawsze zwraca i skupia uwagę. Od teraz ulubiony
zestaw kolorystyczny polityków powinien stać się dla nas bardzo czytelny.
Harmonia w
wielu odcieniach 
Temperatura koloru
Znacznie trudniejszym
zadaniem, niż przysposobienie wiedzy z psychologii kolorów, jest dopasowanie
ich do urody. Trudniejszym dlatego, że nie zawsze stać nas na pełen obiektywizm
w stosunku do nas samych. Pomocne wtedy staje się spotkanie z kolorystą czy
stylistą w celu przeprowadzenia analizy kolorystycznej, która nie tylko jest
świetną zabawą, ale też unaocznia wszelkie niuanse w doborze kolorów do osoby.
Określeniu typu kolorystycznego ma na celu uwydatnianie walorów urody i/lub
zatuszowanie jej mankamentów. Analiza kolorystyczna jest jednym z podstawowych kroków
podejmowanych w celu świadomego kreowania wizerunku. Opiera się ona na teorii
harmonii barw. Harmonia jest wpisana w ludzką osobowość. Psychika człowieka
akceptuje wszystko, co zbudowane jest na jej zasadzie. Profesjonalny, spójny
wizerunek to nic innego, jak doskonałe, inaczej mówiąc – harmonijne połączenie
kolorów, zgodność jednego koloru z innym lub wieloma innymi kolorami pozwalająca
osiągnąć przy tym przyjemną kolorystyczną całość.
Jestem wyznawcą
twierdzenia, że każdemu jest dobrze w każdym kolorze, ale zależy w jakim
odcieniu. „Kolor, jaki jest, każdy widzi.” – powiada mój mąż. Pozwalam sobie na
polemikę. Przecież czerwony może być pomidorowy, koralowy i malinowy, a żółty –
słoneczny, cytrynowy… Podobnie jest z każdym innym kolorem, który ma zarówno
ciepłe, jak i zimne odcienie. Sedno sprawy tkwi właśnie w temperaturze koloru.
Istnieje kilka podziałów na
typy kolorystyczne, ale w rzeczywistości najważniejsze jest, by odpowiedzieć
sobie na pytanie, czy lepiej dla nas będzie poruszać się w obrębie ciepłych czy
zimnych odcieni. Co to nam daje? Otóż – dobrze dobrany kolor rozświetli twarz,
zatuszuje przebarwienia i niedoskonałości cery, a spojrzeniu nada charakteru.
Źle dobrany kolor podkreśli dysonans pomiędzy osobą a jej ubiorem, spowoduje,
że będziemy wyglądać nijako lub nawet na osoby zmęczone czy chore. Z
premedytacją stosuję takie porównania. Kolor ma w sobie niezwykłą moc.
 
Monochromatycznie
czy kontrastowo? 
Zestawy kolorystyczne
Umiejętność zestawiania
kolorów jest warunkiem uzyskania zadowalającego efektu końcowego. Sukces
zapewnia cała kompozycja stroju czy w ogóle stylizacji (bo kolor włosów czy
pomadki nie są elementami stroju, a jednak mają wpływ na naszą ocenę), a nie
pojedynczy detal. Ważne, aby zestawy kolorystyczne wzmacniały pożądany komunikat,
a nie osłabiały go. Nie ma dobrych i złych kolorów, wszystkie mogą nam pomóc,
trzeba tylko umiejętnie poruszać się w ich gąszczu.
Wyróżniamy dwa rodzaje
zestawów kolorystycznych – kontrastowe oraz walorowe. Czym jest kontrast na
pewno wszyscy rozumieją. Walor polega na tym, że zestaw jest budowany na bazie
jednej barwy, ale o różnym jej natężeniu. Kontrast nie nadaje się dla każdego. Zdecydowanie
bardziej bezpieczne jest monochromatyczne łączenie elementów garderoby, które
nie zdominuje twarzy i treści, jakie mamy do przekazania.
Nie bójmy się koloru – od lat powtarzam wszystkim, z którymi pracuję nad ich wizerunkiem. Z radością obserwuję,
kiedy te osoby rozkwitają. Niebagatelne znaczenie mają nawet detale, takie jak:
kolor opraw okularowych, pomadki, apaszki czy poszetki. W dobrze dobranych i
skomponowanych kolorach nasi odbiorcy – już na płaszczyźnie podświadomej – nie
zauważają dysonansu pomiędzy nami a naszym ubiorem, za to doceniają spójność wizerunku. Jak cię widzą, tak cię piszą, a w pracy – nawet płacą. Dobry kolor
to inwestycja w siebie. Pokuszę się o stwierdzenie, że kolor to taki as w
rękawie każdego, dzięki któremu możemy wygrać pożądany wizerunek, aprobatę
otoczenia i dobre samopoczucie.Artykuł do przeczytania także tutaj.

biznes , dress code , HR Polska , kolory
Share: / / /

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Archiwa